Analysis of the Representativeness of Women in Art: Production and Management. The Case Study of Museums and Art Centers in Alicante, 2011-2021
https://doi.org/10.17583/generos.10640
Keywords:
Downloads
Number of words in the article:
7953Abstract
Despite the fact that in recent times there have been considerable advances in equality and in the representation of women in the cultural industries, there are still sectors in this field, specifically the art sector, where persists the under-representation of goods produced by women. The main objective of this article is to investigate the persistence of this bias in the main spaces of legitimation of artistic assets such as museums, institutions and cultural centers that program contemporary art in the last ten years. To do this, a quantitative analysis has been carried out methodologically on the rate of women exhibiting their artistic work, the rate of women curators and that of leadership and management positions, taking as a case study the main artistic institutions of the city of Alicante from 2011 to 2021. As a result of this work, it is worth mentioning a slight improvement towards the proportionality of women and men in the art exhibitions held in the period studied.
Downloads
References
AA. VV. (1990). La imagen de la mujer en el arte español: Actas de las III Jornadas de Investigación Interdisciplinaria. Madrid: UAM Ediciones.
Google Scholar CrossrefAnllo, F. (2020). I Informe sobre la aplicación de la Ley de Igualdad en el ámbito de la cultura dentro del marco competencial del Ministerio de Cultura y Deporte. Madrid: Observatorio de Creación y Cultura, Ministerio de Cultura y Deporte. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:e2da2c11-5e2d-40c7-bbb6-b536f4ba9d88/informe-igualdad-completo.pdf
Google Scholar CrossrefAramburu, N., Solans, P. y De la Villa, R. (eds.) (2012). Mujeres en el sistema del arte en España. Madrid: Mujeres en las Artes Visuales MAV- EXIT Publicaciones.
Google Scholar CrossrefBallesteros, E. (2016). Los números cuentan. Sub-representación de la obra artística de mujeres creadoras en museos y centros de arte contemporáneos. Política y Sociedad, 53 (2), 577-602.
Google Scholar CrossrefBattersby, Ch. (1990). Gender and Genius: Towards a Feminist Aesthetics. Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar CrossrefBaudelot, Ch. y Establet, R. (1992). Allez, les filles! París: Editions du Seuil.
Google Scholar CrossrefBecker, H. S. (2008). Los mundos del arte: sociología del trabajo artístico. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Google Scholar CrossrefBourdieu, P. (1989). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
Google Scholar CrossrefBourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
Google Scholar CrossrefCabello, H. y Carceller, A. (1998). Mirando hacia dentro. La situación de la obra de las mujeres en el panorama artístico actual, Arte, Individuo y Sociedad, 10, 229- 244. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS9898110229A
Google Scholar CrossrefCaruncho, L. (1984). Mujeres en el arte español. 1900-1984. Madrid: Centro Cultural del Conde Duque.
Google Scholar CrossrefChadwik, W. (2007). Women Art and Society. Londres: Thames and Hudson.
Google Scholar CrossrefC y M (2013). Manifiesto por la Igualdad en la Cultura. https://clasicasymodernas.org/wp-content/uploads/2019/07/Manifiesto-por-la-igualdad-en-la-cultura.pdf
Google Scholar CrossrefC y M (2020). Estudios e informes de las asociaciones del Observatorio de Igualdad de Género en el ámbito de la cultura. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/mc/espacio-de-igualdad/observatorio-igualdad-genero-cultura/estudios-asociaciones.html
Google Scholar CrossrefCIMA (2019). Informe sobre la representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje español, 2019. https://www.ewawomen.com/wp-content/uploads/2021/03/INFORME_ANUAL_CIMA_2019.pdf
Google Scholar CrossrefDanto, A. (2010). Después del fin del arte: el arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona, Paidós.
Google Scholar CrossrefDe Diego, E. (2009). La mujer y la pintura del XIX español: cuatrocientas olvidadas y alguna más. Madrid: Cátedra.
Google Scholar CrossrefDickie, G. (2005). El circulo del arte. Barcelona: Paidós.
Google Scholar CrossrefFerrer, E. (1987). La otra mitad, Lápiz. Revista Internacional de Arte, 44, 7-9.
Google Scholar CrossrefFraser, N. (1996). Redistribución y reconocimiento: hacia una visión integrada de justicia del género. Revista internacional de filosofía política, 8, 18-40. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:filopoli-1996-8-822568E8-D884-BC64-274D-3C464F9C410B&dsID=redistribucion_reconocimiento.pdf
Google Scholar CrossrefGuirao, C. (2019). Mujeres en las industrias culturales y creativas. Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio, 20, 66-74. DOI: https://doi.org/10.25267/Periferica.2019.i20.08
Google Scholar CrossrefLey Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-6115
Google Scholar CrossrefLópez Fernández-Cao, M. (2000). La creación artística: un difícil sustantivo femenino. En López Fernández-Cao, M. (coord.). Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria (pp. 13-47). Madrid: Narcea.
Google Scholar CrossrefLópez Fernández-Cao, M. (2014). MAV te observa, entraremos en acción: Las mujeres en el sistema del arte español. Sobre piedras y vientos de igualdad. Investigaciones Feministas, 4, 91-110. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_INFE.2013.v4.41873
Google Scholar CrossrefLópez Fernández Cao, M. y Porta, A. (coord.) (2020). Autodiagnóstico para la igualdad en museos y centros de arte. Fundamentación teórica y metodológica. Madrid: MAV. https://www.anabad.org/wp-content/uploads/2020/11/MAV_Autodiagn%C3%B3stico11-2.pdf
Google Scholar CrossrefMAV (2020b). Informe #19. Comparativa de autoría de exposiciones individuales en diferentes museos y centros de arte en España (2014-2019), respecto a los informes: informe MAV #5 (1999-2009) e informe MAV #12 (2010-2013). https://mav.org.es/informes-mav-n-19/
Google Scholar CrossrefMAV (2020a). Informe #19. Ferias/Los datos bajo el prisma de género: ARCO’20. https://mav.org.es/ferias-arte-2020-mav/
Google Scholar CrossrefMAV (2022). Informe #20. Ferias/Los datos bajo el prisma de género: Drawing Room’22, Hybrid’22, JusMad’22, ARCO’22. https://mav.org.es/informes-mav-22-ferias-de-madrid-2022-los-datos-bajo-el-prisma-del-genero/
Google Scholar CrossrefMayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias de arte. Madrid: Cátedra.
Google Scholar CrossrefNavarro, C. (ed.) (2020). Invitadas. Fragmentos sobre mujeres, ideología y artes plásticas en España (1833-1931). Madrid: Museo Nacional del Prado.
Google Scholar CrossrefMinisterio de Trabajo y Economía Social. SEPE (2021). Información mensual/anual de mercado de trabajo por ocupación.
Google Scholar Crossref Google Scholar CrossrefMinisterio de Universidades (2021). Estadísticas Estudiantes: Número de estudiantes en las universidades españolas. (2020-21). https://www.universidades.gob.es/portal/site/universidades/menuitem.78fe777017742d34e0acc310026041a0/vgnextoid=3b80122d36680710VgnVCM1000001d04140aRCRD
Google Scholar CrossrefNochlin, L. (1971). Why Have There Been No Great Women Artists? ARTnews, Enero, 22-39. https://www.artnews.com/art-news/retrospective/why-have-there-been-no-great-women-artists-4201/
Google Scholar CrossrefNochlin, L. (1989). Women, Art and Power. Londres: Westview Press.
Google Scholar CrossrefPérez-Ibáñez (ed.) (2020). Estudio sobre desigualdad de género en el sistema del arte en España. Madrid: Ecosistema del arte. https://ecosistemadelarte.files.wordpress.com/2020/12/estudio-desigualdad_final.pdf
Google Scholar CrossrefPérez-Ibáñez, M. y López-Aparicio, I. (2018). La actividad económica de los/las artistas en España: estudio y análisis. Granada: Editorial Universidad de Granada.
Google Scholar CrossrefPérez-Ibáñez, M. y López -Aparicio, I. (2019). Mujeres artistas y precariedad laboral en España. Análisis y comparativa a partir de un estudio global. Arte, Individuo y Sociedad, 31 (4), 897-915. DOI: https://doi.org/10.5209/aris.62314
Google Scholar CrossrefPérez-Ibáñez, M., González, S. y Rodovalho, C. ( 2021). Sobre la desigualdad de género en el sistema del arte en España. Madrid: Ménades.
Google Scholar CrossrefPollock, G. (1991). Old Mistresses: Women Art and Ideologies. Londres: Pandora Press.
Google Scholar CrossrefVicente, A. (2018). El museo que vende ‘warhols’ para comprar obras de mujeres y negros. EL PAÍS. Periódico digital. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2018/07/30/actualidad/1532973858_357433.html
Google Scholar CrossrefDownloads
Published
Almetric
Dimensions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristina Guirao, Enric Mira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles are published under Creative Commons copyright (CC BY). Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions, but authors allow anyone to download, reuse, reprint, modify, distribute, and/or copy articles as the original source is cited.