The Gray Hairs of Devotion: Religious Practices and Gender

Authors

  • Felipe R. Vázquez-Palacios Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social del Golfo

DOI:

https://doi.org/10.17583/rasp.2016.1725

Keywords:

old age, religious practices, gender, discontinuities, roles

Abstract

My purpose is to show the differences between old men and women, Catholics and Evangelicals, from a gender perspective. The starting point is that each phase of life has its own devotion, religious and social commitment, and the male/female roles are reconfigured, redefined, and more flexible as it travels to old age (above 75 years). The analysis is based on an ethnographic research in which 100 interviews and observations were realized in rural contexts of the Gulf of Mexico from 2010 to 2015. The results evidenced that regardless of gender and religious practices to go reducing cultic participation and social circle, certain roles, symbols and religious meanings were adopted, they became more personal, which led, in most of the time, to interactions more complementarity and solidarity where the continuity or discontinuity of its male and female roles constantly crisscross in their borders and where the most important is the human being as such.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, Rosas M. (2009). Del Arraigo a la Diáspora. México: Porrua

Bijarro Hernández, F. (2005) El rostro de la miseria y la vejez. El adulto mayor de las zonas periféricas de Ciudad Victoria Tamaulipas, México, Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM.,. XV.(001),.11-33. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415101 (Consultado 08/04/2015)

Briñon, García M.. (2015). ¿Por qué cuidan las mujeres?. Recuperado de: http://agorarsc.org/por-que-cuidan-las-mujeres/ (Consultado 08/07/2015)

Bourdieu, P .(2000). La Dominación Masculina. España: Anagrama .

Bowen, K. (1996). Evangelism and Apostasy, Evolution and Impact of Evangelicals in Modern Mexico, Montreal Mcgill-Queen´s, University Press, doi: 10.1086/231108

Brusco, E.(1986). The Household Basis of Evangelical Religión and Reformation of Machismo in Colombia. Tesis de doctorado en Antropología. Estados Unidos, Universidad de Nueva York..

Collí, Vallejo C. (2014). Guardianas del hogar: Estilos de vida de las mujeres Mormonas”. Tesis de Maestría en Antropología Social. México. CIESAS..

De la Torre, Castellanos Á.(1995). Los hijos de la luz; discursos, identidad y poder en la Luz del Mundo.. México. CIESAS.

De la Rosa, Muñoz M. .(1999). El papel de las mujeres en la difusión de tres grupos pentecostales en Banderilla. En Felipe Vázquez P. (coord.) Las interacciones sociales y el proselitismo religioso en una ciudad periférica. (pp.115-144) México: CIESAS México.

Juárez, E. (2006). Modelando a las Evas: Mujeres de virtud y rebeldía. Tesis de Doctorado en Antropología Social, México: CIESAS y Universidad de Guadalajara.

Garma Navarro, C. (1998) Las posiciones de liderazgo para las mujeres en las iglesias pentecostales y en otras minorías religiosas de México. Religiones y Sociedad,. 2 (3), 31-48

L. F, A. y Bastida Aguilar L. . (2015). Ser vulnerable no equivale a ser victima: Judith Butler. Recuperado de : http://www.notiese.org/notiese.php?ctn_id=8015 (Consultado 07/07/2015).

Lagarriga, I. (1995). La mujer en la heterodoxia religiosa en México. En Primer Anuario de la Dirección de Etnología Y Antropología Social, INAH, México

Lombardo Otero, R. (1944). La mujer tzeltal. México: Instituto Nacional Indigenista S/E

Malinowsky, B. (1980). The sexual life of the savajes. EUA: Beacon

Márquez Serrano, Margarita. (2007). Desprotección social en adultos mayores viviendo en la pobreza urbana. Salud Pública de México, . 49.. 346-348. http://redalyc.uaemex.mx/pdf/106/10649136.pdf (Consultado 30/07/2015)

Martí, Díaz J. (2014). Experiencias de las asociaciones femeniles evangélicas en el sureste de México, 1870-1960. Tesis de Doctorado en Historia. Mérida, Yucatán. México: CIESAS

Martínez, Canizalez G y Vargas Valle E. (2015). Género y religión: actitudes y expectativas de los jóvenes mexicanos. Recuperado de: http://www.somede.org/xireunion/ponencias/Adolescentes%20y%20jovenes/672012_Martinez,_Vargas_SOMEDE.pdf (Consultado, 05/07/2015).

McGuire, M. (1997). Extended Application: Women’s Religion and Gender Roles. En Meredith McGuire, Religion (Coord). The Social Context. (pp. 120-140). Belmont: Wadsworth Thomson Learning.

Mead, M. (2001). Sex and Temperament in Three Primitive Societies. EUA: Happer Collins

Montes de Oca V y Hebrero, M. (2007). Los servicios y la seguridad social, experiencia institucional en la vejez. Salud Pública de México, 49, 353-356. Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/106/10649138.pdf (08/09/2010)

Ortiz Echaniz, S.(1990}. Una religiosidad popular: El Espiritualismo Trinitario Mariano, México: INAH. UNACH, UNAM..

Ramos Padilla, Miguel Ángel (2005). La masculinidad en el envejecimiento: Vivencias de la vejez en varones en una zona popular de Lima. Perú: Asociación Peruana de Demografía y Población

Reyes Gómez, Laureano (2002). Envejecer en Chiapas. Etnogerontología zoque, Universidad Nacional Autónoma de México.

Ripoll, Arcacia C . (2014). La participación del varón en el trabajo doméstico-desgualdad de género. Recuperado de: http://ssociologos.com/2014/05/22/la-participacion-del-varon-en-el-trabajo-domestico-desigualdad-de-genero/ (Consultado 02/07/2015).

San Román, T. (1989). Vejez y Cultura. Hacia los Límites del Sistema. España: Fundación de Caja de Pensiones.

Simmons, L. (1945). The role of the aged in primitive society. EUA:Yale University Press.

Tamayo, J (2015). Discriminación de las mujeres y violencia de género en las religiones. Recuperado de: www.tinet.cat/~fqi/forum13/tamayo1.pdf (Consultado 04/06/2015)

Vázquez, Palacios F. (2012). La otra cara de la eternidad: la visión de los adultos mayores sobre el infierno. Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle 10 (38) México. 5-18.

Vázquez, Palacios F. (2014). Older people’s Imaginarium about life after death. Journal Kairós Gerontologia 17(Special Issue17).35-48.

Vázquez, Palacios F. y Tavera Palacios E. (2015). Una experiencia de trabajo intergeneracional entre creyentes en edades avanzadas. Ponencia presentada en el congreso internacional de SIEUV. Organizado por la UNAM. Marzo 12-13. México.

Velázquez Solís, Alberto C. (2013). La institucionalización religiosa del género en Ticul,Yucatán. Un estudio comparativo de tres grupos religiosos Desacatos, 42. 161-180 Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13926971010 Consultado 09/07/2015

Weber, Max. 1999. Sociología de la religión. Editado por Elaleph.com Recuperado de:http://www.mercaba.org/K/areligiones/Max_Weber__Sociolog%C3%ADa_de_la_Religi%C3%B3n.pdf (Consultado 09/07/2015).

Published

2016-01-30

How to Cite

Vázquez-Palacios, F. R. (2016). The Gray Hairs of Devotion: Religious Practices and Gender. Research on Ageing and Social Policy, 4(1), 134–152. https://doi.org/10.17583/rasp.2016.1725